آشنایی با نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک بادی چیست ؟

تزریق پلاستیک بادی یکی از رایج‌ترین روش‌های قالب‌گیری پلاستیک محسوب می‌شود. در این روش از دستگاهی به نام “بلومولدینگ” استفاده می‌شود که انواع مختلفی از آن در بازار یافت می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها به دلیل اتوماتیک بودن، حجم تولید را افزایش می‌دهند و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهند. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با خدمات تزریق پلاستیک بادی و روش عملکرد این دستگاه آشنا شوید.

تزریق پلاستیک بادی چگونه انجام می‌شود؟

تزریق پلاستیک بادی چگونه انجام می‌شود؟

رایج‌ترین روش برای انجام تزریق پلاستیک بادی با استفاده از دستگاه بلومولدینگ است. این دستگاه دو بخش اصلی به نام‌های “دای هد” و “اکسترودر” دارد. در بخش اکسترودر، مواد بادی ذوب شده و به حالت مذاب در می‌آید. سپس به بخش دای هد منتقل می‌شود تا از لوله پایین نشت کند. این بخش برای جلوگیری از بیرون زدن پلاستیک از قالب و به شکل دادن به زیر بطری استفاده می‌شود.

دستگاه تزریق پلاستیک بادی، علاوه بر پلاستیک، قادر است رزین و پلیمر را نیز در قالب گیری کند. این دستگاه مواد اولیه را به شکل تیوب در درون حفره‌ها قرار می‌دهد. سپس این قسمت با استفاده از هوای فشرده پر می‌شود تا به شکل حفره در قالب جا بیافتد. بعد از سرد و سفت شدن، قطعه پلاستیکی توخالی از قالب جدا می‌شود.

خدمات تزریق پلاستیک بادی شامل چه محصولاتی می‌شود؟

خدمات تزریق پلاستیک بادی شامل چه محصولاتی می‌شود؟

خدمات تزریق پلاستیک بادی شامل تولید محصولات متنوعی می‌شود. یکی از محصولات تولید شده با استفاده از بلومولدینگ، بطری‌هایی هستند که برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از این روش قالب‌گیری پلاستیک برای تولید محصولاتی نظیر تجهیزات باغبانی، ابزارهای چمن‌زنی، محصولات پزشکی و دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود. خدمات تزریق پلاستیک بادی همچنین شامل تولید قطعات پلاستیکی برای مصارف خانگی، خودرو، و محفظه‌های حجیم صنعتی می‌شود.

در مورد نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک بادی، قبل از آنکه به جزئیات بپردازیم، خوب است با روش‌های مختلف قالب‌گیری بادی آشنا شوید. هر یک از این روش‌ها به شکل منحصر به فردی قطعات پلاستیکی تولید می‌کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  • قالب‌گیری بادی اکستروژن
  • تزریق پلاستیک بادی تزریقی کششی
  • قالب‌گیری بادی تزریقی
بیشتر بخوانید : قیف مواد در دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه وظیفه ای دارد + انواع

قالب‌گیری بادی اکستروژن

در این روش تزریق پلاستیک بادی، ابتدا مواد اولیه که ذوب شده و به حالت مایع درآمده، به شکل لقمه اکسترود می‌شود. در مرحله بعد، لقمه به داخل قالب ریخته می‌شود و اپراتور دستگاه تزریق باید با فشار داخل آن باد را وارد کند. سپس چند دقیقه منتظر می‌ماند تا پلاستیک در داخل قالب سرد و سفت شود. در نهایت، قطعه پلاستیکی از قالب جدا می‌شود.

در روش تزریق پلاستیک بادی اکستروژن، تولید قطعات پلاستیکی به صورت پیوسته یا متناوب انجام می‌شود. در روش متناوب، ابتدا رزوه‌هایی در بالای لقمه ایجاد می‌شوند. سپس لقمه به داخل قالب می‌رود و سپس باد با فشار در آن دمیده می‌شود.

در این روش، وزن لقمه می‌تواند ضخامت قطعه پلاستیکی را تحت تأثیر قرار دهد. اما سیستم هیدرولیکی این مشکل را رفع می‌کند و اپراتور می‌تواند با کمک این سیستم به سرعت قطعه پلاستیکی را از قالب جدا کند. این کار باعث می‌شود که ضخامت دیواره قطعه پلاستیکی به حداقل برسد. این روش برای تولید محصولاتی نظیر بطری‌های مواد غذایی و شوینده‌ها استفاده می‌شود.

روش دیگر پیوسته است، که مواد اولیه اکسترود و توسط اپراتور در داخل قالب ریخته می‌شود. سپس با فشار هوا، جسم پلاستیک بادی ساخته می‌شود.

مزایای این روش شامل افزایش سرعت تولید، کاهش هزینه‌ها و قابلیت ایجاد قطعات پیچیده است. با این حال، استحکام قطعات پلاستیکی در این روش کاهش می‌یابد و تنها برای تولید قطعاتی که تو داخلی هستند مناسب است.

دستگاه گاز گیر مواد تولیدی شرکت آسان کار سپاهان

 

دانسنتی :  تزریق پلاستیک با کمک گاز ازت {مهترین مزایا و معایب تزریق پلاستیک با گاز ازت}

تزریق پلاستیک بادی تزریقی کششی

تزریق پلاستیک بادی به روش تزریقی کششی، به همان شیوه ای که در روش اکستروژن به دمیدن باد نیاز دارد، انجام می‌شود. با این حال، در این روش قطعه پلاستیکی به صورت شعاعی و طولی کشیده می‌شود تا به شکل دلخواه برسد. این روش تزریق پلاستیک بادی برای تولید قطعات و محصولاتی استفاده می‌شود که به مواد اولیه کشسانی نیاز دارند. به عبارت دیگر، مواد اولیه در این روش کشیده می‌شوند و بنابراین باید تحمل این کشش را داشته باشند تا پاره نشوند.

از ویژگی‌های تولید قطعات پلاستیکی با این روش می‌توان به سبک و مقاوم بودن محصولات تولیدشده اشاره کرد. با این وجود، این روش تنها برای تولید محصولات مشخصی مناسب است و دارای محدودیت‌های تولید است.

قالب‌گیری بادی تزریقییکی از روش‌های تزریق پلاستیک بادی،روش تزریقی است. این روش برای تولید انبوه محصولات تو داخلی شیشه‌ای و پلاستیکی از جمله ظروف یکبار مصرف به کار می‌رود. در نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک بادی، ابتدا لقمه اولیه با تزریق ساخته می‌شود. سپس باد داخل آن دمیده می‌شود و در نهایت، پس از سفت و سرد شدن، جسم پلاستیکی از قالب جدا می‌شود.مزیت این روش، بالا رفتن دقت در تولید قطعات پلاستیکی است. همچنین نیروی گیرش برای قطعات بزرگ بسیار مؤثر است و محصولات تولید شده با این روش دارای دوام بالایی هستند. هزینه تولید نیز تا حدودی کاهش می‌یابد.البته تزریق پلاستیک بادی تزریقی هم با چالش‌هایی همراه است. این روش بیشتر برای تولید قطعات کوچک مناسب است و مصرف انرژی در آن بالاست. همچنین، فرآیند دمیدن نیز به دلیل کوچک بودن قطعات، کمی مشکل‌ساز می‌شود.جمع‌بندیخدمات تزریق پلاستیک بادی انواع محصولات بزرگ، کوچک و کاربردی را شامل می‌شود. از دستگاه بلومولدینگ در این فرآیند استفاده می‌شود که با توجه به روش‌های تولید از جمله تزریقی، اکستروژن و تزریقی کششی، تفاوت دارد.در حال حاضر، قالب‌گیری پلاستیک بادی یکی از رایج‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های تولید قطعات پلاستیکی در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و … محسوب می‌شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ به سوالات شما را دریافت کرده باشید. در صورت داشتن هر سوال یا پیشنهاد، با ما درقسمت کامنت ها درمیان بگذارید.

گازگیر مواد

5/5 - (2 امتیاز)

دسته‌بندی نشده

نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *