معرفی انواع پلاستیک فشرده موجود در بازار + کاربرد ها و مزایا

معرفی انواع پلاستیک فشرده موجود در بازار + کاربرد ها و مزایا

پلاستیک فشرده با نام پلی‌اتیلن با چگالی بالا به صورت اختصاری به HDPE معروف است. همچنین به دلیل چگالی بالا و وزن بیشتر این پلی‌اتیلن، با نام پلاستیک سنگین نیز شناخته می‌شود. به طور کلی، این ماده در بسیاری از لوازم استفاده می‌شود. اما به دلیل وزن بالا و هزینه‌ی بیشتر آن، نمی‌توان در تمامی موارد از آن استفاده کرد. به طور کلی، پلی‌اتیلن فشرده یا پلاستیک سنگین در مواردی که نیاز به وزن و مقاومت بالا باشد، استفاده می‌شود. پیش از بررسی بیشتر، با واژه پلی‌اتیلن بهتر آشنا شوید.

معرفی پلی‌اتیلن (PE):

 

پلی‌اتیلن

 

پلی‌اتیلن یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد پلاستیکی است. پلی‌اتیلن یا همان PE بالاترین مصرف را در زمینه‌ی استفاده از پلاستیک‌ها دارد. این ماده پلاستیکی، با توجه به ساختار متغیر و بلوری که دارد، در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن یک پلیمر ترموپلاستیک است که در سال ۱۹۵۰ کشف شد و امروزه به طور میانگین، ده میلیون تن در سال در سراسر جهان تولید می‌شود.

دریافت اطلاعات تکمیلی : خط تولید لوله پلی اتیلن

ویژگی‌های پلی‌اتیلن:تراشکاری و فرزکاری پلی‌اتیلن آسان و همچنین ارزان بودن قیمت میلگرد پلی‌اتیلن و تخته پلی‌اتیلن (PE) باعث شده تا این تفلون صنعتی محبوبیت و کاربرد بالایی نسبت به سایر پلیمرها پیدا کند، به گونه‌ای که اپراتورهای تراشکار و فرزکار برای شروع یادگیری و کسب مهارت‌های تفلون تراشی این جنس را بر می‌گزینند. پلی‌اتیلن‌ها بر اساس چگالی انواع بسیار زیادی دارند. در ادامه به انواع پلاستیک PE خواهیم پرداخت.انواع پلی‌اتیلن PE:

  • پلی‌اتیلن (UHMWPE) با وزن مولکولی فوق‌العاده بالا؛
  • پلی‌اتیلن (ULMWPE یا PE-WAX) فوق‌العاده کم وزن مولکولی؛
  • پلی‌اتیلن (HMWPE) با وزن مولکولی بالا؛
  • پلی‌اتیلن (HDPE) دارای چگالی بالا، که عموم پلاستیک‌های بالاتر از آن را با نام پلاستیک‌های فشرده شناخته می‌شود؛
  • پلی‌اتیلن (HDXLPE) متقاطع با چگالی بالا؛
  • پلی‌اتیلن متقاطع (PEX یا XLPE)؛
  • پلی‌اتیلن (MDPE) با چگالی متوسط؛
  • پلی‌اتیلن (LLDPE) خطی با چگالی کم؛
  • پلی‌اتیلن (LDPE) با چگالی کم؛
  • پلی‌اتیلن (VLDPE) با چگالی بسیار کم؛
  • پلی‌اتیلن کلردار (CPE)

به طور کلی به پلی‌اتیلن‌هایی با چگالی بالاتر پلاستیک فشرده گفته می‌شود. در ادامه به معرفی پلی‌اتیلن HDPE یا همان پلاستیک فشرده می‌پردازیم.پلاستیک پلی اتیلن فشرده یا HDPE چیست ؟
پلاستیک پلی اتیلن فشرده یا HDPE
پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE یک نوع پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تولید می‌شود. این نوع پلی‌اتیلن (HDPE)، به عنوان آلکاتن یا پلی‌تین هم شناخته می‌شود و به دلیل نسبت مقاومت به چگالی بالا، برای ساخت محصولات پلاستیکی مانند بطری‌های آب و نوشابه، لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی، ژئوممبران‌ها و الوارهای پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پلی‌اتیلن یک ماده قابل بازیافت است و می‌توان آن را به صورت مکرر در فرآیندهای تزریق پلاستیک استفاده کرد. کد شناسایی این رزین با ۲ شماره نشان داده شده است.استفاده از پلی‌اتیلن HDPE:به طور کلی، این پلی‌اتیلن برای تولید فیلم، تزریق پلاستیک و ساخت لوله‌ها و اتصالات متنوع استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، پلاستیک فشرده یا HDPE به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود، هرکدام با ویژگی‌های خاص خود. گریدهای تجاری مهم این پلی‌اتیلن شامل EX۵ / HI۵۰۰ / EX۳ / BL۳ / PE۱۰۰ و ۶۰۴۰ می‌شوند. یکی از مصارف اصلی این پلی‌اتیلن در صنعت لوله‌ها و اتصالات است.همچنین، پلی‌اتیلن HDPE بهترین پلیمر برای استفاده در فرآیند تزریق پلاستیک است و در برخی موارد به عنوان پلی‌اتیلن تزریقی نیز شناخته می‌شود.ویژگی‌های پلاستیک پلی‌اتیلن فشرده یا HDPE:
ویژگی‌های پلاستیک پلی‌اتیلن فشرده
از جمله مهمترین عواملی که باعث تسریع در پذیرش این ماده شده، ویژگی مقرون به صرفه آن است. پلاستیک فشرده یا پلی‌اتیلن HDPE نسبت به سایر مواد مناسب دیگر، قیمت بسیار کمتری دارد. همچنین، این ماده همانند سایر مواد پلاستیکی، دارای انعطاف پذیری بسیار بالا است. این خاصیت به طراحی و فرآیند پذیرش پلی‌اتیلن فشرده کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین، از دیگر مزایای استفاده از پلاستیک‌های فشرده در مقاومت مناسب در برابر واکنش‌های شیمیایی مانند اسیدها و مواد مشابه استفاده می‌کند. این نوع پلاستیک دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه است، که به همین دلیل در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده پایداری کاملی نسبت به اکسید کننده‌های مختلف دارد.هزینه پلاستیک فشرده:از مهم‌ترین عواملی که باعث محبوبیت سریع این ماده شده، ویژگی مقرون به صرفه بودن HDPE است. این ماده، همان‌طورکه مطالعه کردید، مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد و در کنار تمام این ویژگی‌ها، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. این ویژگی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از پلاستیک فشرده برای بسته‌بندی محصولات خود یا آنچه تولید می‌کنند استفاده کنند.دیگران چه میخوانند: پلاستیک فشرده چیست ، کاربرد آن در تجهیزات مختلفکاربردهای در نظر گرفته شده برای پلاستیک فشرده:در ادامه این مطلب به برسی کاربرد های پلاستیک فشرده میپردازیم.شیشه‌های پلاستیک:از پلی‌اتیلن فشرده برای تولید شیشه‌های پلاستیکی که به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و نوشیدنی عمل می‌کنند، استفاده می‌شود. این نوع پلاستیک از نشت نمودن به داخل محتویات شیشه جلوگیری می‌کند، که از نظر سلامتی اهمیت دارد. همچنین، قابلیت بازیافت این پلاستیک نیز یک دلیل دیگر برای استفاده از آن در تولید شیشه‌هاست.لوله‌ها:

بیشتر بخوانید : پلاستیک فشرده چیست | کاربرد آن در تجهیزات مختلف

لوله‌ها:
پلاستیک فشرده به دلیل استحکام و مقاومت بالای خود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و لوله‌هایی که در محیط خارجی استفاده می‌شوند را تولید می‌کند. این پلاستیک مقاوم به اشعه UV است و آن را از آسیب ناشی از این اشعه محافظت می‌کند.محفظه مواد شیمیایی:همان‌طور که در توضیح پلاستیک فشرده آمده است، پلی‌اتیلن فشرده در مقابل ترکیبات شیمیایی مقاوم است. بنابراین، می‌توان از آن برای ساخت محفظه‌های نگهداری از مواد شیمیایی مانند شامپو، نرم‌کننده، روغن موتور و مواد پاک‌کننده خانگی استفاده کرد. این شیشه‌ها، زمانی که رنگ می‌شوند، استحکام بالاتری به‌دست می‌آورند و برای نگهداری بهتر از این محصولات، انتخاب مناسبی هستند.اسباب‌بازی:
اسباب‌بازی
در ساخت بسیاری از اسباب‌بازی‌ها از پلاستیک استفاده می‌شود. با استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت این اسباب‌بازی‌ها، مشکل تغییر رنگ ناشی از تأثیر اشعه ماوراء بنفش را می‌توان به حداقل رساند، زیرا این پلاستیک در مقابل این اشعه مقاومت دارد.سایر کاربردها:پلاستیک فشرده به مقاومت خود در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، حشرات، پوسیدگی و عوامل خارجی معروف است. به همین دلیل می‌توان از آن در تولید محصولات متنوعی استفاده کرد، از جمله تخت‌خواب‌های پلاستیکی، مخازن سوخت و قطعات دیگر پلاستیکی خودرو، سطل‌های بازیافت، مبلمان پاسیو، پیشخوان، میز و لوازم کوچک، و تجهیزات مورد استفاده در زمین بازی.نتیجه‌گیری:پلاستیک‌های فشرده با نام پلی‌اتیلن فشرده یا HDPE نیز شناخته می‌شوند. این نوع پلاستیک‌ها علاوه بر داشتن خصوصیت‌های پلاستیکی، دارای وزن بالا و مقاومت بسیار زیادتر نسبت به بسیاری از مواد پلاستیکی در برابر ضربه هستند. استفاده از این پلاستیک‌ها در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی برای ایجاد کامپوننت‌های مختلف مانند لوله‌ها به کار می‌رود.

امتیاز دهی

آموزش هااخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *