پلاستیک فشرده چیست | کاربرد آن در تجهیزات مختلف


همان‌طورکه میدانید ،پلاستیک یک ماده است که از فرآیند پلیمریزاسیون یا بسپارش به‌وجود می‌آید. پلیمریزاسیون در واقع یک واکنش شیمیایی است که در آن مولکول‌های کوچک با یکدیگر پیوند می‌بندند و یک مولکول بزرگ‌تر را ایجاد می‌کنند. پلاستیک‌ها انواع گوناگونی دارند و یکی از این انواع پلاستیک، پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا یا پلاستیک پلی اتیلن سنگین (High Density Polyethylene) است. اما منظور از پلاستیک فشرده چیست؟

پلاستیک پلی اتیلن سنگین

کاربردهای درنظر گرفته شده برای پلاستیک فشرده

پلاستیک فشرده که به عنوان پلاستیک پلی اتیلن سنگین (High Density Polyethylene) یا با نام اختصاری HDPE شناخته می‌شود، یک نوع پلاستیک با کاربردهای فراوان است؛ به طوری که در ساخت انواع تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن در واقع یک نوع پلیمر است که مونومر اصلی آن اتیلن است. همچنین، باید ذکر کنم که در مقایسه با سایر پلاستیک‌ها، پلاستیک پلی اتیلن سنگین دارای نقطه ذوب و چگالی بالاتری است. به همین دلیل در مواردی که نیاز به وزن و مقاومت بیشتر است، به کار می‌رود. در ادامه به سایر جنبه‌های مرتبط با این پلیمر پرداخته می‌شود تا شما بتوانید بهترین پاسخ را برای سوال پلاستیک فشرده چیست بیابید.

 

دستگاه گاز گیر مواد پلاستیک

ساختار پلی اتیلن

پلاستیک پلی اتیلن سنگین یکی از پراستفاده‌ترین انواع پلاستیک‌ها به شمار می‌رود و بیش از 34 درصد از بازار جهانی پلاستیک را تشکیل می‌دهد. همان‌طورکه ذکر شد، این پلیمر از تعداد زیادی واحد تکراری به نام اتیلن ساخته می‌شود و فرمول شیمیایی آن را می‌توان به صورت n(C2H4) نمایش داد. ساختار کلی HDPE را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

asankarsepahan.ir

دلیل محبوبیت پلاستیک فشرده چرا است؟

محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سنگین نسبت به سایر محصولات ساخته شده از پلاستیک دارای ماندگاری بالاتری هستند و نگهداری از آن‌ها نیز آسان می‌باشد. مواد غذایی ذخیره شده در ظروف HDPE آلوده نمی‌شوند و ایمنی کامل برای انسان تضمین می‌شود. البته این پلیمر ویژگی‌های مهم دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

قابلیت فرم‌پذیری

HDPE ساختار محکم و سخت خود را تا زمانی که به نقطه ذوب می‌رسد، حفظ می‌کند. زمانی که این پلیمر در حالت مذاب قرار می‌گیرد، به‌راحتی می‌توان آن را به هر شکل دلخواه قالب‌بندی کرد.

خاصیت قالب‌پذیری بالای این پلیمر، آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای تولید ظروف غذایی، بطری‌های آب و سایر وسایل پلاستیکی تبدیل می‌کند.

مقاومت در برابر خوردگی

این پلیمر در مقابل کپک زدن و پوسیدگی مقاومت قوی ‌تری دارد و این ویژگی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت لوله‌های آب زیرزمینی تبدیل کرده است.

استریل‌ سازی HDPE از طریق جوشاندن نیز امکان‌پذیر است، بنابراین برای نگهداری مواد غذایی انتخاب مناسبی است.

مقاومت آن در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی، از جمله اسیدهای معدنی و مواد پاک‌کننده، بسیار بالا است؛ همچنین در برابر اکثر حلال‌ها و اسیدهای معمولی نیز مقاومت دارد.

میکسر مواد پلاستیک

نسبت قدرت به چگالی

چگالی این پلیمر در محدوده‌ای از 930 تا 970 کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد.

با توجه به ساختار خطی HDPE و تعداد انشعاب‌های کم، نیروهای بین مولکولی آن قوی‌تر عمل می‌کنند.

استحکام کششی پلی اتیلن سنگین بسیار بالا است؛ بنابراین می‌توان از آن برای حمل بارهای سنگین استفاده نمود.

امکان بازیافت پلاستیک فشرده

تا اینجا در پاسخ به پرسش مربوط به پلاستیک فشرده، اطلاعاتی را ارائه کردیم و به بررسی ویژگی‌های مهم HDPE پرداختیم. یکی دیگر از خصوصیت‌هایی که باید به آن اشاره کنیم، این است که امکان بازیافت پلاستیک فشرده وجود دارد؛ این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از آن به محیط ‌زیست کمتر آسیب وارد کند.

به‌طور خلاصه می‌توان اظهار داشت که پلی اتیلن با چگالی بالا جذابیت خود را به وزن کم، استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در مقابل مواد شیمیایی، فرآیند قالب‌گیری آسان و تحمل دماهای بالا مدیون است.

کاربردهای درنظر گرفته شده برای پلاستیک فشرده

کاربردهای درنظر گرفته شده برای پلاستیک فشرده

 

در ادامه به معرفی کاربرد های پلاستیک های فشرده میپردازیم .

شیشه‌های پلاستیکی

از HDPE برای تولید شیشه‌های پلاستیکی که نگهدارنده مواد غذایی و نوشیدنی هستند استفاده می‌شود، زیرا این نوع پلاستیک به درون محتویات شیشه نشت پیدا نمی‌کند، در نتیجه سلامتی شما را به خطر نخواهد انداخت. از طرفی امکان بازیافت این پلاستیک نیز دلیل دیگری برای استفاده از آن در ساخت شیشه‌ها است.

لوله‌ها

پلاستیک فشرده از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است، در نتیجه اشعه UV نمی‌تواند به آن آسیب وارد کند؛ از همین رو از این پلاستیک لوله‌هایی که برای محیط بیرون کاربرد دارند را می‌سازند

محفظه مواد شیمیایی

همان‌طورکه در پاسخ به پرسش پلاستیک فشرده چیست اشاره شد، HDPE در مقابل ترکیبات شیمیایی مقاوم است؛ در نتیجه می‌توان از آن محفظه‌هایی برای نگهداری از شامپو، نرم‌کننده، روغن موتور، مواد پاک‌کننده خانگی و … تهیه کرد. همچنین باید بیان کرد که این شیشه‌ها زمانی‌که رنگ می‌شوند استحکام بالاتری پیدا می‌کنند و برای نگهداری از چنین محصولاتی بهترین انتخاب هستند.

اسباب‌بازی

در ساخت بسیاری از اسباب‌بازی‌ها از پلاستیک استفاده می‌شود که این پلاستیک‌ها به ‌مرور زمان و با قرار گرفتن در معرض اشعه UV تغییر رنگ می‌دهند. حال برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، در ساخت این اسباب‌بازی‌ها از پلاستیک فشرده استفاده می‌شود، زیرا این پلاستیک در مقابل اشعه ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارد.

این پلاستیک در مقابل شرایط آب ‌وهوایی مختلف مقاوم است و در برابر حشرات، پوسیدگی و عوامل خارجی نیز آسیب نمی‌بیند؛ از همین رو می‌توان از پلاستیک فشرده برای ساخت محصولات دیگر استفاده کرد که این محصولات شامل:

  • تخت‌خواب‌های پلاستیکی
  • مخازن سوخت و دیگر قطعات پلاستیکی خودرو
  • سطل‌های بازیافت
  • مبلمان پاسیو
  • پیشخوان
  • میز و لوازم کوچک
  • تجهیزات به‌کار رفته در زمین بازی

هزینه پلاستیک فشرده

یکی از مهم ‌ترین عواملی که باعث شده این ماده به سرعت در بین افراد مشهور شود، ویژگی اقتصادی بودن HDPE است. این ماده همان‌طورکه مطالعه نموده‌اید، مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد و در کنار همه این ویژگی‌ها از هزینه مناسبی نیز برخوردار است. این ویژگی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از پلاستیک فشرده برای بسته‌بندی محصولات خود یا آنچه تولید می‌کنند استفاده نمایند.

خلاصه

در این مقاله به پرسش پلاستیک فشرده چیست پاسخ دادیم و اطلاعاتی را درباره‌ی HDPE در اختیارتان گذاشتیم. اکنون شما با ویژگی و مزایای این ماده آشنا هستید و می‌توانید براساس آن‌ها تصمیم نهایی خود را در خصوص استفاده از این ماده در صنعت و شغلی که دارید بگیرید.

 

امتیاز دهی

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *