قیف مواد در دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه وظیفه ای دارد + انواع


فرآیند انتقال مواد به ماشین‌های تزریق پلاستیک یکی از عوامل اساسی در تولید قطعات با کیفیت و اقتصادی است، که نیاز به دقت و توجه کافی دارد. اگر مواد پلاستیک مصرفی کاملاً سالم و خالص نباشند و به طور حاد دقت نشده باشند، ممکن است ذرات یا مواد خارجی به آن اضافه شوند و در تولید قطعه با مشکلات مختلفی مواجه شویم. به ویژه در ماشین‌های بزرگ، روش انتقال مواد یکی از چالش‌های مهم به شمار می‌رود، زیرا کارگر قادر به بلند کردن کیسه‌های مواد با وزن معمولاً 25 کیلوگرمی و قرار دادن آنها در داخل قیف نیست. در این ماشین‌ها، استفاده از قیف‌هایی که عمل انتقال مواد را از زمین به داخل قیف را به صورت اتوماتیک انجام دهد، ضروری است.

در برخی از قیف‌ها، عمل انتقال مواد به صورت اتوماتیک اجرا می‌شود. در این سیستم، مواد در داخل و پای ماشین آماده است و سر شیلنگ داخل قیف قرار می‌گیرد. هرگاه مواد در داخل قیف به حد معینی کمتر شود، بلافاصله پمپ مکنده فعال شده و مواد از مخزن پای ماشین به داخل قیف منتقل شده و پس از پر شدن قیف، مجدداً قطع می‌شود.

در اصول، مواد مانند ABS و اکریلیک، پلی‌کربنات و پلی‌آمید باید قبل از تزریق به صورت کاملاً خشک و گرم باشند، حتی در مورد پلی‌کربنات که نیاز به حرارت تا حدود 120 درجه سانتی‌گراد دارد. در این حالت از قیف‌هایی با گرم‌کن استفاده می‌شود تا مواد در داخل قیف کاملاً گرم مانده و به تدریج به داخل سیلندر ماشین تزریقی منتقل شود.

هوا از طریق فنتیلاتور، از گرم‌کن گرفته شده و به صورت کاملاً گرم به داخل مخزن مواد جریان پیدا می‌کند، سپس مواد گرم آماده مصرف به تدریج به داخل مارپیچ ماشین جاری می‌شود.

 

حتما ببنید دستگاه گاز گیر مواد پلاستیک

تزریق پلاستیک چیست؟

 

تزریق پلاستیک

 

فرایند تزریق پلاستیک یا قالب‌گیری تزریقی، یک روش جلوه‌گیری برای تولید انبوه محصولات پلاستیکی است که در آن، پلاستیک به صورت مذاب یا خمیری، به داخل یک قالب فولادی تزریق می‌شود. پس از خنک شدن پلاستیک تزریقی در داخل قالب، مطابق با شکل حفره‌های قالب شکل می‌گیرد و در نتیجه، قطعه مورد نظر ساخته می‌شود. بسیاری از قطعات پلاستیکی که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم، از جمله لوازم خانگی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی، و لوازم برقی به روش تزریق پلاستیک تولید می‌شوند.

این فرآیند به دلیل توانایی تولید انبوه قطعات با کیفیت بالا و در طرح‌های پیچیده، در صنایع مختلف گسترش یافته است. تزریق پلاستیک به عنوان یکی از روش‌های اقتصادی و ساده‌ترین روش‌ها برای تولید قطعات پلاستیکی پرتیراژ به حساب می‌آید و در اکثر مواقع، قطعات تولید شده نیاز به هیچ عملیات ثانویه‌ای مانند رنگ‌آمیزی و پرداخت‌کاری ندارند. امروزه تمام مراحل تولید یک قطعه به روش تزریق پلاستیک، با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک و به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌شود.

تاریخچه تزریق پلاستیک

 

تاریخچه تزریق پلاستیک

 

آغاز نخستین به‌کارگیری تزریق پلاستیک به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد، زمانی که برای اولین بار ذوب مواد پلاستیکی و قالب‌گیری آنها به عنوان تکنیکی برای تولید قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار گرفت. در گذر زمان به دلیل توسعه مواد پلیمری، ماشین‌آلات و اتوماسیون، این فرآیند تحولات گسترده‌ای را پشت‌سر گذاشت و به یکی از مهم‌ترین روش‌های تولید صنعتی در دنیای مدرن مبدل شد. امروزه تزریق پلاستیک نقشی کلیدی در تولید کالاهای مصرفی، قطعات خودرو، لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و غیره ایفا می‌کند.

معرفی راهگاه گرم در قالب های تزریق پلاستیک، راگا و کانال تزریق

سخن پایانی

در این مطلب از آسان کار به برسی کلی قیف مواد در تزریق پلاستیک پرداختیم و به صورت کلی فرآیند تزریق پلاستیک و تاریخچه این کار را برسی کردیم . برای خرید انواع دستگاه تزریق پلاستیک و دریافت راهنمایی راجب این مسئله با آسان کار تماس بگیرید .

امتیاز دهی

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *