میکسر مواد پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

میکسر-مواد-پلاستیک-چیست-و-چه-کاربردی-دارد؟

در علم مهندسی فرآیند صنعتی، ادغام یک عملیات واحد به منظور همگن سازی یک سیستم فیزیکی ناهمگن، به عنوان میکس کردن شناخته می شود. برای این کار، از روش های مختلفی استفاده می شود، مانند پمپاژ آب در استخر شنای همگن سازی دمای آب، یا مخلوط کردن خمیر پنکیک جهت از بین بردن توده ها. میکس کردن همچنین ممکن است برای انتقال جرم بین اجزا، جریان ها وفازها نیز به کار برده شود. بنابراین، می توان گفت که میکس کردن به عنوان یکی از فرآیندهای اساسی و رایج در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از دستگاه هایی که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای استفاده از انواع مواد پلاستیکی بسیار محبوب شده، دستگاه میکسر مواد پلاستیک است. دستگاه قالب گیری پلاستیک نیز براساس ماشین آلات لاستیکی و ماشین ریخته گری فلزی توسعه یافته است. این صنعت از سال ۱۸۷۰ به عنوان فرایند ریخته گری تزریق پلیمر و تجهیزات قالب گیری در ماشین آلات پلاستیکی شروع شده و با تجاری سازی تجهیزات، قالب گیری پلاستیک، قالب گیری تزریقی و قالب گیری اکستروژن به روش های پردازش صنعتی رایج تبدیل شده اند. قالب گیری ضربه ای نیز به عنوان سومین روش بزرگ قالب گیری پلاستیک پس از قالب گیری تزریقی و روش اکستروژن محسوب می شود و همچنین این روش سریع ترین متد توسعه قالب گیری پلاستیک است.

asankarsepahan.ir

انواع میکسر مواد پلاستیک

می توان دستگاه مخلوط کن مواد پلاستیکی را به صورت افقی یا عمودی نصب کرد. اغلب این دستگاه ها به صورت افقی ساخته می شوند، اما برای برخی کاربردها مانند وارد کردن قالب بندی، دستگاه های عمودی دیواری استفاده می شوند تا با بهره گیری از جاذبه، فعالیت خود را انجام دهند. بعضی از دستگاه های عمودی نیز برای بستن قالب نیازی ندارند. روش های مختلفی برای نصب قالب وجود دارد، که رایج ترین آنها شامل گیره های دستی، گیره های هیدرولیکی و گیره های مغناطیسی هستند.

دستگاه مخلوط کن مواد پلاستیکی، مواد خام ورودی را با هم ترکیب می کند. دستگاه میکسر برای ترکیب رنگ با مواد برای ساخت پلاستیک های رنگی یا ترکیب مواد مختلف برای بهبود کیفیت پلاستیک استفاده می شود. همانطور که گفته شد، استفاده از یک دستگاه مخلوط کن مواد پلاستیکی به نوعی پیش نیاز داشتن دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک است و با استفاده از این دستگاه، مواد خام خود را ابتدا آماده کنید و بعد در دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک وارد کنید.

جهت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله کاربرد کاربرد دستگاه مواد کش چیست؟ را مطالعه فرمایید.

مزایای استفاده از دستگاه میکسر مواد پلاستیک

همانطور که در بالا اشاره شد، دستگاه میکسر مواد پلاستیک یکی از  تجهیزات بسیار حائز اهمیت و کاربردی در صنعت پلیمر و پلاستیک است. در اینجا به برخی از خصوصیات و فواید این دستگاه‌ها، که به عنوان لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک و پلیمر شناخته می‌شوند، اشاره خواهیم کرد…

امکان ترکیب مواد مختلف را دارند و با استفاده از یک دستگاه می‌توانید همه آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. دستگاه میکسر مواد پلاستیک قابلیت ترکیب موادی از نوع پروپیلن، PVC، نایلون و کینار را دارد.

با اضافه کردن رنگ به مواد خام، می‌توانید به سادگی با استفاده از دستگاه میکسر مواد پلاستیک، ماده خام رنگی برای استفاده در دستگاه قالب‌گیری خود تهیه کنید.

دستگاه میکسر مواد پلاستیک با موتوری قابل تنظیم سرعت عمل می‌کند. این به این معناست که با توجه به نوع کاربری و جنس مواد وارد شده به دستگاه، می‌توانید سرعت موتور را به دلخواه تنظیم کنید تا به راحتی به کیفیت مورد نظر دست‌یابید. همچنین، این ویژگی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق شود و از وارد شدن فشار نا مورد برای موتور دستگاه جلوگیری کند.

تیغه‌های دستگاه از جنس استیل ضد زنگ با کیفیت بالا ساخته شده‌اند که ماندگاری بسیار بالایی دارند و به دلیل جنس مناسب خود، از زنگ‌زدگی و خوردگی در امان هستند. در صورت استفاده از تیغه‌های بدون کیفیت در دستگاه، با خورده‌شدن تیغه، خرده‌های آن می‌تواند وارد مواد خام شده و باعث ناخالصی و کاهش کیفیت محصول نهایی شود.

 

هزینه نگهداری دستگاه میکسر مواد پلاستیک بسیار کم است. با توجه به سادگی دستگاه و کیفیت بالای مواد به کار رفته در آن، نیاز به مراقبت زیادی ندارد و تنها با بررسی موتور و قطعات آن به صورت دوره‌ای، از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید. همچنین، به دلیل طراحی مناسب، شست‌وشو و نظافت دستگاه بسیار ساده و سریع است.

کلام آخر

در این مطلب به برسی کامل دستگاه میکسر مواد پلاستیک پرداختیم .شما با استفاده از این دستگاه میتوانید به آسانی مواد مورد نیاز نیاز خود برای تولید قطعات پلاستیکی را آماده کرده و محصول مورد نظر خود را  اولید و به بازار عرضه کنید.این دستگاه شامل مزیت های بسیاری نیز میباشد که در این مقاله به برسی کامل آنها پرداخته شد .

 

امتیاز دهی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *